
Wyższe dawki witaminy D nie zawsze są lepsze
18 marca 2019, 12:07Starsze kobiety z nadwagą lub otyłością, które zażywają większe od zalecanych dawki witaminy D, wykazują poprawę pamięci i uczenia, ale mają wolniejszy czasy reakcji. Naukowcy z Rutgers University uważają, że ostatnie z obserwowanych zjawisk może zwiększać ryzyko upadków i złamań w tej grupie wiekowej.

Hormon ciążowy pomoże w leczeniu stwardnienia rozsianego?
19 czerwca 2023, 07:49Stwardnienie rozsiane to choroba autoimmunologiczna, w przebiegu której organizm niszczy osłonkę mielinową wokół wypustek komórek nerwowych. Uniemożliwia to prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych, w wyniku czego dochodzi do licznych zaburzeń, takich jak spadek zdolności poznawczych, uszkodzenia wzroku, osłabienie czy zmiany czucia. Obecnie nie istnieje żadna metoda naprawy uszkodzonej mieliny

Przewaga szympansa
3 lutego 2009, 12:20W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy życia szympansy mogą osiągać lepsze wyniki w testach poznawczych od człowieka. Badacze z Uniwersytetu w Portsmouth porównywali osierocone i wychowywane przez ludzi małpy z przeciętnymi niemowlętami naszego gatunku (Developmental Psychobiology).

Bardziej inteligentni dzięki modyfikacji genetycznej?
18 września 2010, 10:48Naukowcy z Emory University odkryli gen, który zmniejsza inteligencję u myszy. Jego zablokowanie sprawia, że gryzonie szybciej się uczą i lepiej zapamiętują. Gen RGS14 występuje także u człowieka. Czy to możliwe, że tak prosto można podnieść sprawność mózgu?

Wielozadaniowość medialna wspomaga integrację zmysłów
13 kwietnia 2012, 11:54Osoby, które często korzystają naraz z wielu mediów, lepiej sobie radzą z integracją informacji z kilku zmysłów. Psycholodzy podejrzewają, że wiąże się to z ich doświadczeniem w dzieleniu uwagi pomiędzy różne źródła danych (Psychonomic Bulletin & Review).

Nauka 2. języka spowalnia starzenie mózgu
3 czerwca 2014, 10:14Ludzie, którzy są dwujęzyczni, z większym prawdopodobieństwem zachowują sprawność intelektualną jako seniorzy. Co istotne, nauka drugiego języka wywiera pozytywny wpływ na mózg nawet wtedy, kiedy podejmuje się ją już w dorosłości.

U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany dot. istoty szarej
20 czerwca 2016, 10:30U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany w ogólnej objętości substancji szarej, a także zmiany w ilości substancji szarej w regionach powiązanych z widzeniem i słyszeniem, pamięcią, emocjami, mową, podejmowaniem decyzji oraz samokontrolą.

Nadmiar soli szkodzi mózgowi i bez nadciśnienia
16 stycznia 2018, 11:17Dieta bogata w sól szkodzi mózgowi nawet wtedy, gdy (jeszcze) nie ma nadciśnienia.

Kofeina zwiększa zdolność do rozwiązywania problemów. Nie stymuluje jednak kreatywności
13 marca 2020, 10:17Kofeina zwiększa zdolność do skupienia i rozwiązywania problemów. Wyniki badań amerykańskiego zespołu, które ukazały się w piśmie Consciousness and Cognition, pokazują jednak, że nie stymuluje kreatywności.
Wielozadaniowość powiązana z porą dnia
6 maja 2007, 10:48Niektórzy świetnie radzą sobie z wykonywaniem wielu zadań jednocześnie, a inni nie potrafią tego robić. Najnowsze badania wykazały, że zdolność do "wielozadaniowości” jest mocno powiązana z porą dnia.